Blog 2: De eerste dagen - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Myrthe Dull - WaarBenJij.nu Blog 2: De eerste dagen - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Myrthe Dull - WaarBenJij.nu

Blog 2: De eerste dagen

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

03 December 2016 | Indonesië, Batavia

Lieve lezers,

Mijn ouders hebben mij op 30 november naar Schiphol gebracht. Daar heb ik afscheid genomen van mijn lieve ouders en 3 vriendinnen die ons kwamen uitzwaaien :)
Na een lange vliegreis met overstap in Doha zijn Eva en ik op 1 december 15:30 uur lokale tijd (het is hier 6 uur later dan in NL) geland op Soekarno-Hatta International Airport in Jakarta. Deze luchthaven is vernoemd naar 2 belangrijke vrijheidsstrijders voor de onafhankelijkheid van Indonesië (Soekarna en Hatta), vertelde mijn Indonesische buurman mij in de bus naar ons hotel. Daar aangekomen hebben we in een lokaal eettentje heerlijke mie goreng gegeten en zijn we terug in ons hotel lekker gaan slapen.

De volgende dag was er een grote demonstratie in Jakarta, waar 3-5 miljoen moslims kwamen protesteren bij het Monumen Nasional/Gambir, vlakbij ons hotel. Dit protest ging er heel vreedzaam aan toe, maar we zijn met een bajaj (soort driewieler-motor-taxi, in Thailand ook wel bekend als tuktuk) naar een ander deel van Jakarta gegaan. Daar waren 2 grote shoppingmalls (Plaza Indonesia), waar we in de dure mall alleen hebben rondgekeken en in de andere mall zijn we naar de H&M geweest, die hebben ze hier ook, haha :) Na dit toeristische uitstapje zijn we met een taxi naar een ander deel van de stad (Kota) te gaan voor wat meer lokale cultuur. Daar hebben we een plein bekeken, wat rondgelopen en nasi ajam gegeten. We werden regelmatig staande gehouden door Indonesiërs om een foto met ons te maken. Het is hier namelijk heel cool om blanke "vrienden" te hebben...
Vanaf Kota zijn we met de trein terug gegaan richting ons hotel en een halte eerder uitgestapt dan Gambir, om daar nog een kerk te bekijken en de demonstratie te omzeilen. Echter waren er zoveel mensen aan het demonstreren, dat dit station ook stampvol stond en we door deze enorme mensenmassa heen moesten komen om de uitgang van het station te bereiken. Gelukkig werd er door de politie een smal paadje vrijgehouden naar de uitgang. Eenmaal uit het station leek het ons toch niet verstandig om over straat te gaan lopen. Er waren zo veel demonstranten, dat we liever een bajaj terug naar het hotel wilden, ookal verliep de demonstratie heel vreedzaam en voelde ik mij niet bedreigd. Na nog een keer met een paar mensen op de foto te zijn geweest, hadden zij vlot en bajaj geregeld en konden wij door een gigantische file van demonstranten terug naar ons hotel.

De mensen hier zijn heel vriendelijk! Ze spreken niet allemaal evengoed Engels, maar zijn wel heel behulpzaam. De temperatuur hier (32 graden) begint inmiddels een beetje te wennen: de airco op onze kamer stond ingesteld op 25 graden, toen zijn we toch maar onder de deken in bed gekropen om "How to get away with murder" te kijken, terwijl we lekker chocoladepepernoten konden eten die we van onze vriendinnen op Schiphol hadden gekregen :)

Vandaag zijn we vanaf Jakarta naar Semarang gevlogen. Terwijl we op het vliegveld zaten te wachten, zagen we achter het raam onze eerste tropische regenbui naar beneden komen. Dat is toch wel even wat anders dan een regenbui in Nederland. Onze vlucht was een beetje vertraagd en we kwamen 2 uur later dan gepland aan in Semarang. Gelukkig was onze bagage er ook snel en konden we naar ons hotel, de laatste luxe voordat we ons in het lokale leven storten. Vanavond zijn we uit eten geweest met een Indonesische coassistent (Nindi). We hebben heerlijk gegeten en een hele gezellige avond gehad! Terug in het hotel zijn we nog even het zwembad in gedoken, wat best gek voelt na dagenlang van je schouders t/m je enkels bedekt te zijn geweest.

Morgen verhuizen we voor een week naar een Indonesisch coassistentenhuis en maandag starten we met ons coschap in het Dr. Kariadi hospital in Semarang. Erg leuk en spannend natuurlijk, dus ik ben benieuwd wat ik daar allemaal ga meemaken...

Slaap lekker! / Selamat tidur!

Liefs, Myrthe

  • 04 December 2016 - 18:05

    Annelies:

    Net jouw blog 1 en 2 gelezen! Leuk om zo ook een beetje mee te kunnen gaan in jouw belevenissen! Hoop dat het co-huis ook een leuke ervaring zal zijn. Succes met het co-schap! En ik blijf je volgen hoor! X

  • 06 December 2016 - 21:01

    Karin:

    Leuk om het uitgebreid te lezen. Natuurlijk via appen al het een te weten gekomen.
    Liefs mamma

  • 06 December 2016 - 21:34

    Marjan:

    Net je ervaringen van de eerste dagen gelezen, dat was al heel wat!
    Nu spannend, als je zo echt aan het werk moet
    Een mooie tijd daar verder en we zullen je verhalen volgen!

    Lieve groetjes van Marjan

  • 06 December 2016 - 22:12

    Yvonne:

    Leuk je ervaringen te lezen.
    Succes met je co-schap.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Myrthe

Van december 2016 t/m begin maart 2017 ga ik coschap lopen in Indonesië. Dit tropencoschap is de laatste fase van mijn opleiding, daarna ben ik klaar. Na mijn coschap ga ik reizen door Indonesië, Vietnam en Cambodja en ik zal eind april 2017 weer terugkeren in ons koude kikkerlandje na mijn overwintering in de tropen :)

Actief sinds 24 Nov. 2016
Verslag gelezen: 349
Totaal aantal bezoekers 77621

Voorgaande reizen:

30 November 2016 - 30 November -0001

Indonesië, Vietnam & Cambodja

Landen bezocht: