Blog 8: Selamat tahun baru! - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Myrthe Dull - WaarBenJij.nu Blog 8: Selamat tahun baru! - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Myrthe Dull - WaarBenJij.nu

Blog 8: Selamat tahun baru!

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

05 Januari 2017 | Indonesië, Jogjakarta

Lieve lezers,

Selamat tahun baru! Gelukkig nieuwjaar!
Ik hoop dat al jullie vingers en ogen nog intact zijn en jullie ook een leuke jaarwisseling hebben gehad ;)
Ik wens iedereen een gelukkig, gezond, liefdevol, sportief, succesvol en gezellig 2017!

Afgelopen weekend heb ik oud & nieuw gevierd met dezelfde groep meiden als mijn kerstweekend vorige week, maar deze keer in Yogyakarta. We waren vrijdagochtend om 9:00 uur uit Mlonggo vertrokken en zijn met een rechtstreekse bus naar Yogya gegaan, waar we om 19:00 uur bij ons hostel waren, terwijl het maar 200 km rijden was. Tsja, het reizen gaat hier nou eenmaal anders dan wij Nederlanders gewend zijn. Nadat we lekker westers uit eten zijn geweest (wat welkom is na 5 dagen 2x per dag rijst), zijn we met een paar meiden naar een poolcafé gegaan. Het poolen ging verbazingwekkend goed en ik kreeg zelfs een applausje van de barman. Terug in ons hostel hebben we nog even gezwommen in het zwembad.

De volgende dag (oudjaarsdag) hebben we nasi goreng als ontbijt gehad, dus nu zijn we echt ingeburgerd :) Daarna zijn we op pad gegaan om Yogya verder te verkennen. We zijn naar een paar toeristische plekken geweest: Alun-alun utara (groot plein), Keraton (paleis van de sultan), Tamansari (zwembaden van de sultan) en Malioboro (bekende winkelstraat met allemaal kraampjes met lokale producten en veel souvenirs. Na al deze bezienswaardigheden hebben we een taxi terug naar ons hostel genomen om af te koelen in het zwembad. 's Avonds zijn we uit eten gegaan en tot onze grote verbazing kwam er in het restaurant opeens een travestietenshow, die met luid gejuich door de lokale bevolking werd ontvangen, en dat in het land van bedekte schouders en knieën... Ik blijf me verbazen!
Op oudjaarsavond hebben we een soort kroegentocht gedaan: naar een danscafé, ons poolcafé van de dag ervoor en andere bars met live muziek, wat erg leuk was. Om 0:00 uur werd er vuurwerk afgestoken, maar dat was weinig en was na een paar minuten al helemaal afgelopen. Wij hebben nog even verder gefeest met een paar mensen die we in de bars en in ons hostel hadden ontmoet. Terug in het hostel hebben we een (warme) nieuwjaarsduik gemaakt :)

Op nieuwjaarsdag was het tijd voor de terugreis. Deze keer zijn we van 13:00 tot 0:30 uur bezig geweest om terug te komen in Mlonggo. Daar stonden we voor een dichte deur. We waren namelijk vergeten onze deur op slot te doen, dus had één van de Indonesische coassistenten dat voor ons gedaan, maar mij vervolgens niet laten weten waar de sleutel was gebleven. Na een zoektocht in het donker (geen elektriciteit), de stromende regen en een enorme onweersbui die ik in Nederland nog nooit heb meegemaakt, hadden we een halfuur later eindelijk onze sleutel (die was op een andere slaapzaal beland) en konden we eindelijk in bed ploffen om 5 uurtjes te slapen en over dit leuke weekend te dromen, voordat onze volgende coschapdag weer start. Lang leve het Indonesische ritme, met korte nachtrust en veel powernaps!

Liefs, Myrthe


PS: Aan mijn nieuwjaarswensen wordt gewerkt:
- Gezond: zo veel mogelijk groente en fruit, wat hier best een uitdaging is, met een dieet wat vooral veel vet en suiker bevat. Gelukkig is het (moeilijk te vinden) fruit lekker en kunnen we 2x per dag warm eten met daarbij een kleine portie groente. Tot nu toe houdt dat mij gezond genoeg, want ik ben niet aangekomen en nog niet ziek geweest :)
- Liefdevol: tsja, als buleh in het buitenland krijg je natuurlijk genoeg aanbod van mannen die een open sollicitatie naar een relatie doen...
- Sportief: sporten in de tropen is een uitdaging en een stuk meer uitputtend dan hardlopen/hockeyen/fitnessen in Nederland. Ik zweet me kapot, maar vind het fijn om ook hier actief te zijn en regelmatig te sporten. Ik doe nu mee aan de 30 day plank challenge. Verder lopen we hier veel, daarnaast heb ik aerobics gedaan en hardgelopen, waarover in een volgende blog meer...
- Gezellig: dat lukt prima! Nu ik wat beter bahasa spreek, kan ik meer socializen met verpleegkundigen, die erg nieuwsgierig zijn naar mijn (sociaal) leven in Nederland. Sinds vorige week zijn er ook weer Indonesische coassistenten in de puskesmas, waarmee ik morgen een karaokeavond heb georganiseerd in het cohuis, dus dat wordt vast en zeker een leuke avond!

  • 05 Januari 2017 - 20:17

    Karin:

    Lieve Myrthe,
    We hebben heerlijk gefacetimed met je toen het bij jou al 2017 was en hier nog 2016.
    Het doet ons goed je regelmatig even te zien en te spreken.
    Knuffel!!

  • 05 Januari 2017 - 21:00

    Ben:

    Hoi schat,
    Van de oudjes uit de familie hoorde ik destijds ook al dat Yogya een geliefde stad was. Je maakt er een fraaie combi van leren / ervaring opdoen en vrijetijdsbesteding van, leuk! XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Myrthe

Van december 2016 t/m begin maart 2017 ga ik coschap lopen in Indonesië. Dit tropencoschap is de laatste fase van mijn opleiding, daarna ben ik klaar. Na mijn coschap ga ik reizen door Indonesië, Vietnam en Cambodja en ik zal eind april 2017 weer terugkeren in ons koude kikkerlandje na mijn overwintering in de tropen :)

Actief sinds 24 Nov. 2016
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 77626

Voorgaande reizen:

30 November 2016 - 30 November -0001

Indonesië, Vietnam & Cambodja

Landen bezocht: