Blog 4: Karimunjawa - Reisverslag uit Karimunjawa, Indonesië van Myrthe Dull - WaarBenJij.nu Blog 4: Karimunjawa - Reisverslag uit Karimunjawa, Indonesië van Myrthe Dull - WaarBenJij.nu

Blog 4: Karimunjawa

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

16 December 2016 | Indonesië, Karimunjawa

Lieve lezers,

Na mijn blog over de introductieweek in Semarang ook meteen een lekker ontspannen verhaal over een weekendje op een tropisch eiland: Karimunjawa :)

Vorig weekend zijn we naar Karimunjawa geweest. Vanaf Jepara hebben we op vrijdagochtend de boot gepakt naar dit prachtige tropische eiland op 2 uur varen vanaf Jepara. In de haven kwamen we al een paar Nederlanders tegen, terwijl dit vooral een eiland is wat door de lokale bevolking wordt gebruikt als bestemming voor een weekendje weg. Ons hotel bestaat uit een paar losse huisjes, wij hebben met z'n vieren 2 slaapkamers, 2 badkamers en een terrasje en wastafel buiten, met uitzicht over zee. De gastheer van het hotel (Ridho) heeft ons met de auto over een smal weggetje naar het mooiste strand van het eiland gebracht, op een kwartiertje rijden van ons hotelletje. Het was een prachtig bounty strand met wit zand, blauwe zee en wat kraampjes waar je drinken en gebakken banaan (pisang goreng) kon halen, mijn nieuwe favoriete snack :) Dit strand (pantai Ujung Gelam) staat ook wel bekend als Sunset beach en inderdaad kwamen eind van de middag steeds meer Indonesische toeristen naar dit strand om de zonsondergang te bekijken. Helaas was het een beetje bewolkt, maar toch de moeite waard voor het mooie uitzicht. Na zonsondergang hebben we met z'n vieren (Jonne, Jiska, Eva en ik) gegeten op de lokale markt: een verse tonijn, nasi goreng en mie goreng, heerlijk! Als toetje hebben we een verse fruitsmoothie laten maken. Er zit hier weinig groente in het eten en dit is een lekkere manier om toch vitamines binnen te krijgen :)

Op zaterdag hebben we na ons ontbijt van bananenpannenkoeken met chocoladesaus 2 scooters gehuurd en hebben we het eiland verder verkend. Via de westkust zijn we vanaf het zuiden naar het noorden van het eiland gereden (20 km). Onze eerste tussenstop was Anora beach, aan de noordoostkant van het eiland. Hier konden we niet zwemmen, omdat het water zo vervuild was, maar we hadden wel een mooi uitzicht en ik heb krabben en grote vlinders gezien. Daarna zijn we verder gereden naar Timo beach, helemaal aan de noordkust. Hier konden we wel het zeewater in, over een zandbank van 200 meter, waardoor het zeewater flink was opgewarmd en de temperatuur had van een net iets te warme douche. Na een eind over de zandbank te hebben gelopen, werd het water eindelijk diep genoeg om te kunnen zwemmen en konden we lekker afkoelen. Tegen de tijd dat we terug waren op het strand, was het al weer heet. De temperatuur hier begint langzaam een beetje te wennen (25 graden voelt nu fris aan, waarschijnlijk onvoorstelbaar in NL op dit moment), maar 30-35 graden blijft warm, zeker in combinatie met het vochtige weer. Na dit strand zijn we terug gereden naar pantai Ujung Gelam om daar nog even te zwemmen en weer de zonsondergang te kijken. Het was een steeds zonniger, dus de zonsondergang was ook mooier! 's Avonds hebben we bij ons hotelletje pizza gegeten, die iets anders was dan we gewend waren (een bodem gemaakt van tortilla), maar hij was ons aangeraden en smaakte inderdaad erg lekker! Daarna zijn we weer naar de night market gelopen, waar we bij dezelfde vrouw weer verse fruitsmoothies hebben gehaald. Er was op dat moment een soort muziekfestival bezig op het pleintje van de night market, maar de zangeres was, hoe zeg je dat netjes... niet heel getalenteerd, haha. We zijn nog even naar een ander hotel (van de groep Nederlanders/Denen) gereden om daar samen wat te drinken en te kletsen en daarna zijn we lekker naar huis gereden. Toch best handig, zo'n scooter... Vandaag was mijn allereerste scooterrit ooit, best spannend om door de heuvels te rijden, maar vooral erg gaaf om te doen!

Op zondag zijn we vroeg opgestaan om te gaan snorkelen. Samen met de andere Nederlanders en Denen zijn we met z'n 10'en om 8:30 uur al op een visserbootje gestapt. Even later lagen we met flippers en snorkels in open zee, om daar de onderwaterwereld te ontdekken. Dat was wel even wat anders dan duiken, maar er was genoeg te zien onder water: ik heb aardig wat vissen, koraal en zeeanemonen met Nemo's gezien. 's Middags hebben we geluncht met vis, rijst en meloen op een onbewoond eiland. Daarna zijn we verder gevaren naar een plek waar we met haaien van 1-1,5 meter in het water konden staan, dat was behoorlijk scary, maar wel heel vet! Na deze tussenstop hebben we nog op één andere plek gesnorkeld, nog meer Nemo's & Dory's gezien en daarna zijn we teruggekeerd naar Karimunjawa, waar we aankwamen als een stel verbrande kreeften, omdat we toch meer UV-straling hadden gehad dan we dachten, ondanks de bewolkng en zonnebrandcrème factor 50. 's Avonds hebben we burgers gegeten bij een gecombineerd Indonesisch/westers restaurantje. We hebben een rondje over de night market gelopen, en hebben tot teleurstelling van onze smoothiemevrouw geen smoothie gehaald als toetje, maar handcrafted ice cream, wat voor onze neus werd gemaakt: vanilleijs met oreo en chocolade, heerlijk! Daarna zijn we op tijd naar bed gegaan, want het was een bijzondere, leuke, maar ook vermoeiende dag.

Maandagochtend zijn we op een overvolle boot teruggegaan. Eigenlijk waren alle boottickets uitverkocht, maar Ridho heeft voor 50.000 rph (3,50 euro) de ticket office "overgehaald" om 4 tickets voor ons te regelen. Zo kregen we staanplaatsen op het achterdek van de boot, terwijl we op de heenreis binnen hadden gezeten. Begin van de middag waren we terug in Jepara en na een heerlijke tuna sandwich zijn we met een angkot (busje) terug gereden naar het ziekenhuis in Jepara om oze spullen op te halen, en daarna met een taxi naar Mlonggo, waar we op 13 december onze eerste echte dag als Indonesische coass zullen beleven...

Liefs, Myrthe

• 16 December 2016 - 19:33

Annelies:

Het lijkt op een supervakantie waar je mee bezig bent!

• 17 December 2016 - 21:35

Jopie:

Leuk om te lezen wat je allemaal doet, het lijkt wel een eet vakantie. (Haha)
    Hoop dat je co schap ook erg leuk wordt. Kijk uit naar het vervolg.