Blog 7: Tropical Christmas! - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Myrthe Dull - WaarBenJij.nu Blog 7: Tropical Christmas! - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Myrthe Dull - WaarBenJij.nu

Blog 7: Tropical Christmas!

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

29 December 2016 | Indonesië, Bandung

Lieve lezers,

Hopelijk hebben jullie een fijne kerst gehad!

Na het schrijven van mijn vorige blog ben ik met de taxi naar Semarang gegaan en vanaf daar met de nachttrein naar Bandung, waar we om 4:30 uur 's nachts aankwamen. Gelukkig hadden we zodanig luxe stoelen in de trein dat ik wel een paar uurtjes heb kunnen slapen en we konden al direct in ons hostel terecht om daar verder te slapen. Een paar uur later ging de wekker weer om op pad te gaan. We zijn naar kawah putih (letterlijk vertaald: witte krater) gereden, een krater waarin een wit zwavelmeer zit. Het was een prachtige plek, wel bewolkt en kouder dan ik nu gewend ben (+/- 15 graden) dus voor het eerst sinds ik in Indonesië ben, had ik het fris, een leuke afwisseling :) Hierna zijn we nog naar andere zwavelbaden geweest. Onderweg hadden we prachtig uitzicht over theeplantages. We zijn ergens gestopt om en stuk te wandelen door de theeplantage, wat ik erg gaaf vond! 's Avonds zijn we met 8 meiden (4 coassistenten vanuit Semarang en 4 uit Bandung) uit eten geweest en daarna naar een karaokebar, om daar de longen uit ons lijf te zingen.

Zaterdagochtend zijn we naar de floating market in Lembang geweest. Dat was een soort park met een overdekte steiger, waar allemaal bootjes/eetkraampjes aan lagen. Daar hebben we geluncht. Daarna hebben we ons met z'n 8-en in een taxi gepropt om naar de hotspring in Lembang te gaan. Daar hebben we heerlijk een paar uur in het warme water gelegen. Eind van de middag wilden we een taxi regelen om naar een restaurant te gaan, maar dat ging moeilijker dan verwacht. De hotspring ligt vrij afgelegen en er was op kerstavond geen taxi te vinden die ons wilde ophalen dus uiteindelijk hebben we 2 uur gewacht en heeft een kennis van de bewaker ons weggebracht. Zo kwamen we iets te laat aan bij het restaurant, zonder kerstoutfit, en zijn we "enigszins underdressed" op de foto gegaan met kerstman en zwarte piet (ik begrijp die combi ook niet en herkende zwarte piet in eerste instantie niet eens). Vervolgens hebben we heerlijk (westers) gedineerd.

Zondag (1e kerstdag) heb ik genoten van een brunch van bruin (!) brood, wat in Mlonggo niet te krijgen is, met avocado, feta, gepocheerde eieren en gerookte zalm, heerlijk! Daarna hebben we een dobbelspel gedaan voor onze surprises. We hadden met z'n 8-en lootjes getrokken en gedichten geschreven en cadeautjes gekocht, dus dat was erg leuk en gezellig! 's Middags zijn we naar Paris van Java (een dure shopping mall) geweest om daar rond te kijken. Vanaf daar zijn we lopend naar de accommodatie van de coassistenten in Bandung gegaan, die het toch wel een heel stuk luxer hebben dan wij, met allemaal een eigen kamer + badkamer. 's Avonds hebben we een kerstdiner gegeten met z'n allen. Op dat moment had ik flink last van heimwee, omdat kerst voor mij vooral gezelligheid met familie betekend, en die mis ik nu natuurlijk! Gelukkig ben ik hier niet alleen en zijn er lieve mensen om mij heen om elkaar op zulke momenten te kunnen troosten en een knuffel te geven. Na ons kerstdiner zijn we nog even naar een bar geweest waar leuke muziek werd gedraaid en zelfs alcohol werd verkocht. Dat is in dit grotendeels Islamitische land bijna nergens te vinden en ik geniet hier vooral van alle verse fruitsap!

Maandag (2e kerstdag) zijn we naar Pasar Baru gegaan, een warenhuis van 5 verdiepingen waar allemaal batik stof werd verkocht met prachtige kleuren! Vanaf daar zijn we lopend naar een restaurantje gegaan om te lunchen. Onderweg werden de nummerborden langs de kant van de weg verkocht, staan overal brommers geparkeerd waar mensen gewoon hun rugzak met spullen op laten liggen en heb ik een schilderij met tulpen gezien in de straat die bekend staat als cultureel/kunstzinnig. Ik blijf me hier verbazen... Na mijn lunch van wentelteefjes met nutella (nog even genieten van het westerse eten nu het kan), hebben we taart gegeten omdat één van de meiden jarig was. Eind van de middag hebben we een taxi naar het vliegveld genomen. Aangezien ons vliegtuig aardig wat vertraging had, heb ik lekker kunnen skypen in die wachttijd. Daarna zijn we met een propellorvliegtuig naar Semarang gevlogen, wat veel stiller was dan ik had verwacht. Onderweg heb ik mooie bliksemschichten gezien. Vanuit Semarang zijn we met een busje teruggegaan naar Jepara/Mlonggo, waar ik kort na middernacht eindelijk in mijn bedje kon ploffen na dit kerstweekend.

Liefs, Myrthe

  • 29 December 2016 - 18:12

    Karin:

    Lieve Myrthe,
    Gelukkig fijn geskyped op 2e kerstdag. Waren we toch even dichtbij elkaar.
    KUS mamma

  • 29 December 2016 - 19:31

    Annelies:

    Al met al een onvergetelijke Kerst meegemaakt, deze herinnering blijft! Wij hebben een lekkere en rustige Kerst genoten. Met onze 3 4-poters is er altijd wel iets te beleven.
    Kerstavond genoten van een prachtig koor, wat het Kerstverhaal vertelde in beeld en zang. Plaatjes van de tegenwoordige tijd! Echt prachtig!
    Heel fijne jaarwisseling en liefs van ons!XXX

  • 30 December 2016 - 12:57

    Nico Horstink:

    Hoi Myrthe,
    Je vader is vanmorgen hier geweest, erg gezellig, veel bijgepraat en een wandeling gemaakt naar de uiterwaarden waar ik met een vogelkijkscherm project bezig ben. Ben gaf je bloggegevens door, net het zevende blog gelezen. Leuk! Je schrijft goed en prettig leesbaar.
    Leuk dat je daar zo goed bezig bent. Ver van huis en goed deze dagen doorbrengen kan een opgave zijn, maar dat gaat je goed af zo te lezen.
    Veel plezier verder, ook met de reis na je co-schap.
    We wensen je een heel goed 2017,
    Nico en Annelies

  • 03 Januari 2017 - 08:47

    Esmee Hulst:

    Hoi Myrthe/Myrtha!
    Wat ontzettend leuk om je blogs te lezen!
    Ik kan me al helemaal een beeld vormen hoe het daar is en ik heb nu al zin om in september zelf naar Semarang te gaan.
    Bijzonder om te lezen hoeveel je al hebt gezien en gedaan in 1 maand tijd.
    Ik wens je nog een heel gelukkig 2017 en een hele mooie tijd in Indonesië en daarna op je reis in Cambodja en Thailand.
    Ik blijf je volgen!

    Groetjes, Esmee

  • 14 Januari 2017 - 17:53

    Jopie:

    Wat leuk om je verhalen te lezen. Wat een gezelligheid en leergierigheid leuk hoor.
    Ook ik wens je alle goeds voor 2017. Geniet nog maar lekker verder. Al deze belevenissen zijn waardevol in je rugzak.
    liefs
    jopie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Myrthe

Van december 2016 t/m begin maart 2017 ga ik coschap lopen in Indonesië. Dit tropencoschap is de laatste fase van mijn opleiding, daarna ben ik klaar. Na mijn coschap ga ik reizen door Indonesië, Vietnam en Cambodja en ik zal eind april 2017 weer terugkeren in ons koude kikkerlandje na mijn overwintering in de tropen :)

Actief sinds 24 Nov. 2016
Verslag gelezen: 313
Totaal aantal bezoekers 77648

Voorgaande reizen:

30 November 2016 - 30 November -0001

Indonesië, Vietnam & Cambodja

Landen bezocht: